Metafor, myte, kollektiv representation  
     
   

 

Forår 2000, ved Finn Sivert Nielsen

Kurset vil diskutere hvordan samfunn og nasjoner skaper myter om seg selv gjennom diskurs, ideologi, kunst, og stil, med teoretisk utgangspunkt i tekster av både klassiske og moderne forfattere (tre sentrale navn vil være Durkheim, Ricoeur og Latour). Empirisk vil materialet til kurset hentes fra hele verden, dog med en hovedvekt på materiale fra øst-Europa. De to siste ukene av kurset avholdes av en innleiet hjelpel¸rer, som vil snakke om tilgrensende temaer, med empirisk utgangspunkt i sin egen forskning i et østeuropeisk land.

Litteratur om øst-Europa er markert med rødt.

I tillegg til artikkelkompendium til kurset, kjøpes:

Latour, Bruno (1991): We Have Never Been Modern, New York: Harvester Wheatsheaf.

 


Uke 1, dag 1 - Metafor.

Weiner, James F. (1994 [1995]): "Myth and Metaphor", in Tim Ingold (ed.): Companion Encyclopedia of Anthropology, p.591-610, London: Routledge.

Ricoeur, Paul (1971): "The Model of the Text. Meaningful Action Considered as Text", Social Research, No. 38, p.529-562.

Rogers, Franklin R. and Mary Ann Rogers (1985): "Literary Form. The Topology of Metaphor", in: Painting and Poetry. Form, Metaphor, and the Language of Literature, p.105-124, Lewisburg: Bucknell University Press.

Uke 1, dag 2 - Gruppeoppgave med utgangspunkt i: We Have Never Been Modern, "1. Crisis."

 


Uke 2, dag 1 - Estetikk.

Bateson, Gregory (1967 [1976]): "Style, Grace and Information in Primitive Art", in: Steps to an Ecology of Mind, p.128-152, New York: Ballantine.

Becker, A. L. (1979): "Text-Building, Epistemology and Aesthetics in Javanese Shadow Theatre", in A.L. Becker & Aram A. Yengoyan (ed.): The Imagination of Reality. Essays in Southeast Asian Coherence Systems, p.211-241, Norwood, NJ: Ablex 31 s.

Clark, Katerina (1995): "Aural Hieroglyphics? Some Reflections on the Role of Sound in Recent Russian Films and Its Historical Context", in Nancy Condee (ed.): Soviet Hieroglyphics. Visual Culture in Late Twentieth-Century Russia, p.1-21, Bloomington: Indiana University Press.

Uke 2, dag 2 - Gruppeoppgave med utgangspunkt i: We Have Never Been Modern, "2. Constitution."

 


Uke 3, dag 1 - Ontologi.

Nielsen, Finn Sivert (1991): The Master and the Stranger. The Archetype as an Analytical Concept in the Study of Critical Fiction, Paper presented at the conference: "The Multiplicity of Writing in Social Anthropology", University of Oslo, October 1991.

Kozlova, Natal'ia (1998): "On the Cognitive-Normative Mapping of Soviet Civilization. The Space Beneath", in Mette Bryld & Erik Kulavig (ed.): Soviet Civilization between Past and Present, p.95-113, Odense: Odense University Slavic Studies, Vol. 10.

Uke 3, dag 2 - Gruppeoppgave med utgangspunkt i: We Have Never Been Modern, "3. Revolution."

 


Uke 4, dag 1 - Diskurs.

Larsen, Tord (1999): "Den globale samtalen. Modernisering, representasjon og subjektkonstruksjon", in Thomas Hylland Eriksen (ed.): Ambivalens og fundamentalisme. Seks essays om kulturens globalisering, p.90-112, Oslo: Spartacus.

Pospielovsky, Dimitry (197_): "The Resurgence of Russian Nationalism in Samizdat", Survey, __, p.51-74.

Wierzbicka, Anna (1989): "Soul and Mind. Linguistic Evidence for Ethnopsychology and Cultural History", American Anthropologist, Vol. 91, p.41-56.

 


Uke 4, dag 2 - Gruppeoppgave med utgangspunkt i: We Have Never Been Modern, "4. Relativism."

Uke 5, dag 1: Have We Ever Been Modern?

Uke 1, dag 2: Oppsummering og evaluering.


 

 

Institut for Antropologi, Københavns Universitet
Frederiksholms kanal 4, DK-1220 København K, Denmark
Tel: +45 35323464 - Fax: +45 35323465 - E-mail: reception@anthro.ku.dk